Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Uudenvuodenpäivä.

Jeesuksen nimessä.

Luukas 2:21

****************

”Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti”. (Hepr. 13:8)

Rukous: ”Jeesus, salli  nimes  Sun olla tunnussananamme. Kautta  vuoden aljetun olkoon nimes lippunamme. Uskovilla kaikilla, Herran liittolaisilla. / Jeesus, anna nimehes  meidän tehdä kaikki työmme. Jeesussiunauksehes  kätke päivämme ja yömme. Kirkasta Sun sanasi meille tiemme oppaaksi.”              (V.v. 38: 1,4)

Jeesus lupasi uskovaisilleen, että Hänen Isänsä, Jumala, kuulee  ne rukoukset, jotka rukoillaan Jeesuksen nimessä. Jeesuksen tunteminen on siis keskeinen asia taivaan tiellä. Sillä monet  pelot tulevaisuudesta sekä ajallisessa että hengellisessä mielessä piirittävät Jumalan lasta. Maailmanruhtinas on niin viekas ja kova valehtelemaan, että jos Jeesuksen nimi ei olisi turvana, tuskin kukaan pääsisi perille taivaan iloon.

Uudenvuodenpäivä on muistopäivä siitä, kun Jeesukselle annettiin nimi. Juutalaisuudessa se tapahtui kahdeksantena  päivänä   syntymän  jälkeen,  ja  siinä yhteydessä  poikalapsilta poistettiin esinahka. Se oli alun alkaen liiton merkki, mistä tunnistettiin aito juutalainen usko. Mitään vastaavaa ei koskaan ole juutalaisuudessa tehty tytöille. 

Kristilliset seurakunnat poistivat ympärileikkauksen jo v. 49 Jerusalemin apostolien kokouksessa. Silloin päätettiin, että sekä ympärileikatut että ympärileikkaamattomat pelastuvat uskon kautta Jeesukseen.  Jeesuksen nimi nostettiin arvoonsa. Uudenliiton merkiksi tuli kaste. Kasteessa vastasyntynyt otetaan taivaan kansalaiseksi. Jeesuksen ristin merkki  tehdään lapsen kasvoihin ja rintaan. Vanhempien antama nimi merkitään Taivaan valtakunnan kansalaisluetteloon. Jos lapsi pysyy kasteen armoliitossa, hän pääsee kuoltuaan taivaan kotiin.

Jesajan luvussa 43 ovat nuo ihanat sanat: ”Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota, jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta……. Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen, ja koska minä sinua rakastan.”  Kastejuhlassa tämä kohta usein luetaan ja monessa muussakin tilaisuudessa, missä tarvitaan lohdutusta, vaikka se luonnollisesti tarkoittikin Vanhan Liiton aikana kokonaista Israelin kansaa. 

Vanhassa Almanakassa oli vuoden alussa sivun ylälaidassa lause: ”Annaoi Jeesusrauha ja menestys”. Tuo rukous voisi olla edelleen  vuoden ensimmäisen päivän rukous koko vuodelle. Jumalalla on näet vanhan sanonnan mukaan : ”onnen ohjat, Luojalla lykyn avaimet.” Eipä kukaan muu kuin Jumala voikaan antaa ihmiskunnalle  rauhaa, eikä kansoille ja yksityisille menestystä. Siksi saamme myös päivittäin muistaa kiittää Jumalaa siitä, että Hän tähän päivään asti hoitanut asiamme. 

Jeesuksen nimessä saamme myös syntimme anteeksi. Oppi-isämme Luther taisi mainita: ”Katso, miten ihana aika, kun veli voi sanoa veljelle ja sisar sisarelle; Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi!”. Sekin tapahtuu Jeesuksen nimessä, sillä uudenvuoden aaton tekstin mukaan :  ”Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä Hänen laupeutensa ei ole loppunut. Se on joka aamu uusi ja suuri on Hänen uskollisuutensa” (Val. 3: 22-23). Vanha Siionin laulun kirjoittaja toteaa: ”Jeesus-nimess´  voima on. Siin´ parannusta saarnataan, synnit anteeks´ annetaan.”

Jeesus-nimeen turvautuminen estää pelonja sytyttää sydämeen rakkauden hengen. Jeesuksen kanssa uskallamme alkaa uuden vuoden ja nukkua yömme levollisesti. Aamen.