Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

2. Adventtisunnuntai

Kuninkaasi tulee kunniassa.

Luukas 12:35-40

***************

”Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat. Silloin rampa hyppii niin kuin peuraja mykän kieli riemuun ratkeaa: sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.” (Jes. 35: 6)

Rukous: Oi joudu, tosi Elämä! On kuolon valta väkevä, sen varjo kaiken synkentää, sydänten ilon hävittää. Oi jouduSinun voimastas´  kukistuu kuolon ruhtinas. / Oi joudu, suuri Valkeus! Niin monet voittaa uupumus. He synkeässä yössä käy, vaan Sinun tuloas´  ei näy. Oi joudu! Päiväs´  loistossaan yön voittaa kerran kokonaan.”(V.v.10: 3-4)

Toisen adventtisunnuntain evankeliumin äärellä täytyy olla rehellinen. Siispä on syytä heti lähteä kysymään itseltään suoria kysymyksiä:  ”Ovatko vaatteeni vyötettynä?” . ”Olenko valmis, jos Herra tulee tänään?” ”Olenko elävä kala verkossa, kun enkelit vetävät Jumalan valtakunnan verkon maalle?”  ”Olenko leipää tuottava vilja,  vai pelkkä  luste  Jumalan pellossa, kun enkelit tulevat leikkaamaan pellon?”  ”Olenko eksyksissä oleva lammas, vai Jeesuksen löytämä ja lammastarhaan tuotu?”  ”Olenko siunattu vai kirottu?”

Ettei kävisi niin kuin entiselle vaimolle, joka löysi itsensä kadotuksen vaivoissa ja ihmetteli: ”Miten minulle näin kävi, vaikka huolehdin  koko pitäjän  ihmisten  asioista?” Oman sielun pelastus olisi ensisijaisen tärkeä kysymys, koska toisten asioista emme ole vastuussa,  paitsi tietenkin oman perheenja varsinkin lastemme sielujen pelastuksesta.

”Kaksi ihmistä on katolla, toinen otetaan, toinen jätetään.” ”Kaksi lepää samalla vuoteella, toinen otetaan , toinen jätetään.”  Ottaako Herra minut ”yläilmoihin”, kun Hän tulee noutamaan omansaennen sitä suurta ahdistuksen tulipaloa? Hän itse sanoi: ”Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon?”. Siinäpä on se elämän tärkein kysymys: ”Mitä minun pitää tehdä, että saisin iankaikkisen elämän?”.

Jeesus tulee kuninkaana. Se on varmaa. Varmaa on myös se, että Hän tulee pian. Ajan merkit ovat tänä aikana samat kuin pari tuhatta vuotta sitten. Maailma on täynnä pimeyttä, mutta onko minussa itsessäni yhtään sen enempää valoa. 

Jeesus käyttää evankeliumissa viittausta heprealaisten lähtöön Egyptin orjuudesta. ”Kupeet vyötettyinä” tarkoittaa,  että viitan liepeet piti olla nostettuna vyön alle niin, että jalat pääsivät juoksemaan nopeasti. Lampussa piti olla valo, että pako yön pimeydessä onnistuisi. Varsinkin vartijoitten piti olla valveilla ja valmiina töräyttämään torvea merkiksi. Vartijoita ovat ymmärrettävästi vastuunalaiset profeetat, evankelistat ,valtakunnan työntekijät. Nykyisin ne vastuuhenkilöt ovat opettajia, pappeja ja piispojasekä seurakuntien työntekijöitä. Ne, joilla on Pyhä Henki, saavat välittömästi käskyn Jumalalta. Tiedon panttaaminen on sama kuin ajaisi itsensä ulos Jumalan valtakunnasta.

Jeesus tulee kunniassa. Uskomme mukaan Jeesusta ei enää sidota kapaloihin, niin kuin ensimmäisellä kerralla. Hän tulee Kaikkeuden Kuninkaana. Hän tulee tuomitsemaan elävät ja kuolleet, pienet ja suuret. Hänen tuomioistaan ei ole valitusoikeutta. Silloin päättyy maanpiirin armon aika. Jumalan lapset pääsevät kotiin.

Nyt on vielä ihana aika, kun veli voi sanoa veljelle ja sisar sisarelle: ”Ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan anteeksi.” (Luther) Mekin tahdomme uskoa ja olla otollisia Jeesukselle Hänen tulonsa hetkellä.

Sulle kiitos Jeesukseni , kun pukimeni sain. Tuon kalliin vaatteheni, josta iloitsen nyt vain. Ilosta tästä auta mua kiitosvirren kautta, julki julistamaan./ Puvussa tässä mennä voin tuomiollekin. Kun ompi pukunani Vanhurskaus Tuomarin. Nähdessään morsiamensa, iloitsee sydämensä, kohtaani suuresti.” . (V. Sl. 58: 1,13 Aamen.)