Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

1.ADVENTTISUNNUNTAI

Kuninkaasi tulee nöyränä

Markus 11: 1-11

***************

”Katso, kuninkaasi tulee! Hän julistaa kansoille rauhaa. Hänen valtansa ulottuu merestä mereen, Eufratista maan ääriin asti.”(Sak. 9: 10)

Rukous Jeesukselle:  kaikki täysin tehnyt oot puolestani mun.Mun synnin valtaasyöstyn ja kuoloon kahlitun. Kun rauha oli poissaja ilo kaukana, Rauhantuoja riensit, toit ilon taivaasta. /Niin suuresti  meitä, oi Jeesus, rakastit, ett´ itses´  taivaan Herra, orjaksi alensit. Sua  vaatinut on siihen vain rakkautesi.  säälit kurjuuttamme, ja riensit avuksi.” (V. v.:  5:3,5)

Adventti on niin suuri juhla, että pieni ihminen tuntee tekstin äärellä saarnataitonsa mitättömäksi. Taivaan ja Maan Kuningas todella alentuu nöyränä, aasin varsan selässätulemaan tavallisten ihmisten arjen keskelle, aivan kuin olisi tietämätön siitä, mitä pian tulisi tapahtumaan. Pian ihanat ”Hoosianna”-huudot vaihtuisivat  ”ristiinnaulitse”-huutoihin.

Saamme kuitenkin tänään hetkeksi unohtaa ihmisten sydänten julmuudenja iloita lasten kanssa. Olihan tuolla kurttunaamojakin joukossa, jotka yrittivät kieltää lasten ylistyslaulun. Jeesus puolustaa lapsia : ”Jos nämä eivät huuda, alkavat kivet huutaa.” Mehän tunnemme tuon ajan kivien laulun. Jos joku tavattiin syntiä tekemästä, tuo poloinen ihminen tapettiin viskelemällä kiven murikoita hänen päälleen. Yhdessäkin tapauksessa  Jeesus tuli väliin ja sanoi: ”Se, joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.”

Jeesus on tekstimme mukaan Rauhan tuoja. Hän ja Hänen seuraajansa haluavat julistaa Rauhan sanomaa. Se, että maailmassa jatkuvasti soditaan, ei ole Jumalan tahtovaanSaatanan. ”Katso, kuinka suloista, että veljekset sovinnossa asuvat” . Sovituksen saarna on uskovaisten saarna. Jeesus uhrasi itsensä välimieheksi saadakseen rauhan aikaan Jumalan ja ihmiskunnan sekä ihmisten keskinäisiin suhteisiin. 

”Ilo Herrassa on iankaikkinen”. Jeesus tuo ilon tai peräti autuuden ihmissydämiin. Hän tekee sen irrottamalla sielumme synnin siteistä, synnin orjuudesta. Nuorina keskustelimme usein ilosta, ja siitä, miten se saadaan. Jossakin laulussa sanottiin, että ”otetaan ilo irti”, surut piti heittää pitkin teitä. Me uskovaiset lapset ihmettelimme, miten ilo voitaisiin ottaa irti – elämästä. Toiset sanoivat, että jos vähän juopottelee. Toiset, että menee huvituksiin, elokuviintansseihin ja karuselliin. Tuo ”ostettu ilo” oli meille vierasta. Meille kerrottiin seuroissa, että jos omatunto on puhdas, voi iloita aidosti. Esimerkiksi laulaa kiitoslauluja, isänmaan lauluja ja kansanlauluja. Voi iloita luonnon keskellä, käydä uimassa, marjassa, sienimetsässä. Voi iloita lintujen laulusta ja kedon kukkasista. Oi, miten paljon ilon aiheita on joka päivä, kun pitää silmät auki.

Suurin ilon aihe Jumalan lapsella on, kun saa ihmetellä Jumalan töitä ja katsella Jeesuksen kasvoja, vaikka mielenkuvituksen,  taioikeasti : uskon silmillä. Uskon silmillä voi nähdä I adventinkin tekstissä kerrotut asiat  ”livenä , joka vuosi uudestaan.

Mekin yhdymme tähän: ”Hoosianna Daavidin Pojalle. Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimessä. Hoosianna korkeudessa!” Sillä totisesti: Jumalan apu on tarpeen tämänkin ajan  ”pimeydessävaeltavalle kansalle”. Aamen.