Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

 Hartauskirjoitus Koiviston Viestille huhtikuussa (2016-03-31)

Kevättä ilmassa

”Katso, minä teen uutta, nyt se puhkeaa taimelle. ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan” (Jes. 43: 19)

Joutsenet sen kuuluttavat! Tänään kolmekymmentä viivasuorassa rivissä, yhtä pitkä turvaväli jokaisella  lensitalomme yli. Huuto kiiri ympäri kylää. Viidenkymmenen ryhmissä  Porvoonjoessa Onkimaan kylän kohdalla  varmaan parisataa. Ihana keväinen näky.

Joka kevät sama ihme. Kuollut luomakunta herää uuteen eloon. Sirkutusta pesäkoloissa.  Pitkään poissaolleet äänet palaavat pihapiiriin.  Sipulikukkien tikkuja nousee pintaan. Lumi poistuu ja maa odottaa muokkaajaansa. Haravat kaivetaan esiin. Näitä temppuja ei viisas ihminen osaa. Jumala luo uutta. Jumala antaa toivon. Jumala siunaa kylvön, taimet ja kasvun. Hän antaa kevätsateen. Mutta ennen kaikkea, Hän antaa auringon.

Tämä ajallinen kevät elvyttää myös väsyneen ja tympeäksi käyneen mielen. Vanhakin löytää uusia mahdollisuuksia. Pienet  harmaat  solut  alkavat matkia Luojan hyviä tekoja. Ikkunat pestään, piha siivotaan. Lähtökohtana Pääsiäinen, Ylösnousemus-aamu. 

”Aurinkomme ylösnousi, paistaa Voittovuorella”. Leonard Typpö käyttää Korkean Veisun vertauskuvia virressään. ”Aurinko  on ristin päällä valkea ja punainen”, tarkoittaa, että Kristus on rakkaudesta punainen ja viattomuudesta valkoinen  ja samalla esimerkkinä meille siitä, miten oikeasti sydämiä valloitetaan.

Epätoivon, vihan ja vainojen maailmassa kevään viesti on todella tärkeä. Usko, toivo ja rakkaus ovat ne aseet, joita jokaisen pitäisi käyttää päivittäin. Ja viedä keväisen voiton sanomaa niin kuin joutsenet ääneen, jopa huutaen.

Psalmin 8 kirjoittaja mittaa ihmisen arvoa: ”Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta  jatähtiä, jotka sinä olet luonut. Niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen. Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes  jumal´olennon, ja seppelöitsit hänet kunnialla ja kirkkaudella …..” (Ps. 8: 4-6).  Meidän uskontomme ihmiskäsitys pohjautuu tähän ajatukseen: Ihmisen arvo on siinä, että Jumala rakastaa häntä!

Jumala antaa meille kevään, iloitkaamme siitä. 

Kevätterveisin Valma Luukka.