Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Hartauskirjoitus Koiviston Viestille maaliskuulle 2016-02-29

Nyt on se aika!

”Minun silmäni alati katsovat Herraan, hän päästää jalkani ansasta”. (Ps. 25:15)

Nuorena on paljon kiusauksia tässä maailmassa. Niitten voittaminen on mahdotonta, jos ei ole oppinut ”katsomaan Herraan”, ja pyytämään Häneltä apua; varsinkaan, jos jalka on jo ansassa.

Minulla oli onneksi uskovaiset vanhemmat. He neuvoivat, että jos kiusaus tulee liian ylivoimaiseksi, kannattaa mielessään ”lähteä kulkemaan Jeesuksen kera Getsemanesta Golgatalle”. Oikeastaan Jeesus kannattaa ottaa vakituiseksi matkakumppaniksi omalle ”ristin tielleen”. Silloin ei ole vaaraa eksyä, eikä joutua vihollisen(Pahan) huijaamaksi. Apostolin mielipiteen mukaan se , Paha, käy ympäri niin kuin kiljuva jalopeura, etsien, kenet saisi niellä. On se niin surullista nykyisin, kun monet nuoret ovat joutuneetkukaminkäkin saasteen pilaamaksi.

Erityisesti nyt: Paaston aikanakoko perhe voisi kokoontua keskustelemaan siitä, mitä Vapahtaja on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden.  Kun lapsena katsoimme Jeesusta ristin puulla, ihmettelimme hirveästi, miten ihmiskunta saattoi olla niin julma hyvää ja viatonta Jeesusta kohtaan. Nyt vanhempana olemme ymmärtäneet, että jokainen meistä naulaa omalla tavallamme Jeesuksen ristille. ”Minunkin syntin suuret, on otsaasraadelleet. Ne haavoihis on piikit syvemmä painaneet”.

Jeesus ei kuitenkaan huuda meille syytteitä eikä tuomioita, vaan rukoilee Isäänsä, että Hän antaisi anteeksi pahantekijöille ja meillekin. Jeesuksen veri on sovintoveri. Tätä ilmaisua monet meistä käyttävät myös ehtoollista jakaessaan. Jeesus tahtoo, että ”Hänen haavojensa kautta me saisimme pelastuksen”.  Eli: me saamme uskon kautta omistaa Jeesuksen valmistaman ansion – ja lopulta kodin Taivaassa.

Sejoka ei usko Jeesukseen, tuomitsee itse itsensä. Se on pahinta, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Kukaan muu kuin minä itse en voi tuomita itseäni kadotukseen. Kadotustuomion lausuminen toisesta on Jumalan sanan mukaan väärin. Kaikilla on armon aika. Elinaikanamme saamme valita turvan Jeesuksen ”ristin takana”. Sen jo lapsikin ymmärtää.

Paaston aika tarkoittaa siis tulemista lähelle Jeesusta, hänen kuolemansa ja ylösnousemuksen ihmettelemistä ja totuuden etsimistä Jeesuksen haavoista. 

Toivotamme toisillemme hyvää Pääsiäistä, pääsyä ulos synnin ja kuoleman kahleista, pääsyä orjuuden siteistä. Etsimisessä siunaten

Valma Luukka